Lesgeven is een roeping denk ik, ik kan dat moeilijk omschrijven maar ik sta gewoon graag voor de klas én haal veel energie uit dingen uitzoeken, bijleren, leuke lessen en leerlingen die het goed doen. Afgelopen jaren ben ik echter meer en meer digitale tools beginnen gebruiken om de lessen interactiever te maken maar ook te ondersteunen en heb ik zo een paar favorietjes. Wie weet lezen hier collega-leraren mee die er wat aan hebben én gezien de #40dagenbloggen is dit misschien wel een goed momentje om het te delen!
- ik ben enorme grote fan van nearpod. Het is een tool om interactief les te geven; Je maakt een presentatie (in Nearpod zelf of bijvoorbeeld gewoon in PowerPoint) en voegt toeters en bellen toe (open vragen, ja/nee vragen, polls…). De studenten melden zich aan van zodra je begint én kunnen de presentatie meevolgen op hun computerscherm, tablet of gsm. Indien er medewerking gevraagd wordt zijn ze allemaal aan zet en krijg je onmiddellijk scores en antwoorden te zien die je dan kan terugkoppelen. Achteraf kan je per sessie statistieken opvragen. Ik gebruik hem dagelijks en blijf het geweldig vinden.
- Eentje die ik aan mijn studenten meegeef is plickers en die gebruik ik soms zelf gewoon voor de fun omdat ie zo goed is. De enige die een tablet of smartphone nodig heeft ben jijzelf en voor de studenten print je kaartjes op naam met QR-codes af. Je kan daarna vragen stellen met max 4 mogelijke antwoorden en elke leerling steekt de juiste kant van de QR-code omhoog (ze kunnen ook niet afkijken van elkaar omdat elke code anders is). Door de klas te scannen krijg je onmiddellijk een live view van de resultaten. Fantastische tool.
- Daarnaast ben ik nog altijd fan van Kahoot. Geowon omdat het zo simpel en makkelijk werkt.
- Ondertussen ben ik ook wel fan van mentimeter, zeker omdat het een plugin heeft voor PowerPoint. Daar waar nearpod op het vlak van toeters en bellen soms wat achteraan hobbelt, is mentimeter een pak beter zoals de leuke optie om met je studenten/leerlingen een realtime wordcloud te maken. De mogelijkheden zijn beter maar de gratis versie is een beetje te beperkend.
- Tenslotte gebruikte ik Showbie vooral in secundair altijd om toetsen en taken op te vragen en te verbeteren. Geen papierverspilling meer en zowel ouders als leerlingen als leraar heeft te allen tijde de resultaten maar ook de verbeteringen van toetsen en taken ter beschikking. Ik vind het bijna jammer dat ik deze niet meer kan gebruiken; Op een tablet kan je rechtstreeks met een pennetje verbeteren, heerlijk om toch gewoon te kunnen schrijven en aantekeningen maken in een digitale omgeving zonder het eerst te moeten afprinten.
Dit zijn mijn favorietjes, er zijn er nog echt superveel andere dus als je er eentje hebt waar jij dol op bent, laat hier gerust achter, we kunnen er allemaal maar iets aan hebben!
Jk doe mee met 40 dagen bloggen, meer info hier en alle deelnemers vind je hier! Geen flauw idee of ik dat volhou maar ik heb er n
Bedankt voor de suggesties! Ik ben ook fan van Kahoot; inderdaad makkelijk en snel. Wij gebruiken ook veel Education Perfect, maar ik heb er geen idee van of dat in ‘t Nederlands bestaat.
Graag gedaan! Education Perfect zegt me niets, dus ik ga er een naar zien!
Deze collega leerkracht vindt dit super interessant! Ga ik zeker eens beter bekijken. En misschien ook wel nog wat vragen over komen stellen, niet zo’n groot nerdgehalte hier (ik formuleer dat doorgaans als “ik ben een digibeet, een beetje). Wat me op de vraag brengt die ik me al langer stel: hoe liep de robotuitstap af?
Oh super! Vraag maar als je er niet uitkomt! Awel die robotuitstap was echt geniaal! Misschien moet ik daar ook maar eens over bloggen want dat kan nog wel interessant zijn voor anderen die datook dat eens willen doen, alles om die 40 dagen vol te krijgen 😉
Wauw. Als niet-leerkracht is er toch wel veel veranderd tegen toen ik naar school ging. Zitten wel coole dingen tussen seg.
Ja, er zijn echt geweldig veel leuke tools en ik denk altijd maar ‘als ik die als IT-leraar nog niet gebruik, wie dan wel?’ en ondertussen geven ze me structuur in de les, want anders kan ik een uur praten zonder iets gezegd te hebben 😉
bijscholing geven? :p
Ikke aan jou?
Ja 🙂 zo een op niveau ‘idioot’
Haha, awel dat kom ik doen!