De schoolkeuze, part 3 (14/40)

pexels-photo-265076

Soms is een mens toch naïef, daar waar ik dacht dat we na een kleuterschool en lagere school wel effe gerust waren, komt daar ineens uit het niets de middelbare school piepen. Inderdaad, de eerste boreling zit in het vijfde leerjaar en ineens moet er stilaan opnieuw een school gekozen worden. Wie nu denkt, allé, dat is toch veel te vroeg, woont niet in een stad. Wil je hier binnen geraken bij de school van je eerste keuze, dan is het vijfde leerjaar ideaal om in alle rust te kijken en te vergelijken zodat je in het zesde leerjaar onmiddellijk weet aan welke schoolpoort je moet gaan aanschuiven (of mensen moet mobiliseren om mee Tomorrowland-gewijs een plaatsje te bemachtigen).

Het is gewoon weer zoiets waar je als ouder absoluut op voorhand niet bij stil staat, maar er moeten dus doorheen je ouderloopbaan op z’n minst 3 a 4 scholen gekozen worden per kind. Met wat geluk doen ze meestal de kleuter en lagere wel op dezelfde plek én gaat die keuze in het beste geval meestal wel op voor alle kinderen, maar wat met die middelbare school? Stuur je ze per definitie allemaal naar de school die je voor het eerste kind kiest? Ik weet dat zo goed niet, want als ik mijn kinderen zie dan weet ik dat ze allemaal anders zijn, allemaal met hun eigen sterktes en zwaktes, zo denk ik nu al dat de kans heel groot is dat Tuur iets met taal gaat doen, Jan iets wetenschappelijks (liefst zonder talen), Mies iets kunstigs en Bob iets met veel wiskunde. Dat is dus al een serieuze brug om te nemen, een brug die niet in elke school aanwezig is. Wat doe je trouwens ook met alle vriendjes, ok ze moeten zelfstandig zijn maar het ene kind heeft wel een pak meer nood aan bekenden dan het andere. Wat als je ene kind zich geweldig voelt in een enorme grote school, terwijl het andere veel liever iedereen bij naam kent? Ik vind dat echt een hele moeilijke. Ik wil ze absoluut niet allemaal over dezelfde kam scheren, maar ik weet ook dat het gemak wel wat waard is. Maar wat tenslotte ook met het feit dat ik zelf op elke infodag/beurs… tegen ouders zeg dat ze moeten kiezen in functie van het kind, waar hij/zij zich het best voelt? Dat dat misschien nog het allerbelangrijkste is bij een schoolkeuze? Voor alle andere kinderen maar dan niet voor de mijne?
Ik heb daar al serieus over nagedacht én lig daar al meer dan eens mee in de knoop, maar ik besef nu ook dat wat niet zo evident is als ze kleiner zijn (zijnde ze op 4 verschillende plekken afzetten), nu wel mogelijk is doordat ze gewoon ouder zijn, dus we hebben besloten dat we ze gewoon allemaal zelf laten kiezen en met wat geluk kiezen ze dan toch allemaal hetzelfde 😉

Morgen is het dus de Mechelse onderwijsbeurs (14 tem 19u30 in Technopolis, voor zij die nu in een kramp schieten ;)) én zullen Tuur en ik daar naartoe trekken om al een eerste keuze te maken om later dit jaar de sfeer te gaan opsnuiven tijdens opendeurdagen. Het is spannend en bevreemdend tegelijkertijd (omg… mijn kind in het middelbaar!), maar in elk geval: ik volg hem en ben samen met hem ongelofelijk benieuwd waar we zullen uitkomen.

Laat gerust in de commentaren achter waar jullie op gelet hebben, wat jullie zouden aanbevelen en welke scholen we zeker moeten bekijken want ook al ben ik ben een onderwijsmens, ik ga er in de eerste plaats naartoe als ouder.


02-40dagenbloggen

Ik doe mee met 40 dagen bloggen, meer info hier en alle deelnemers vind je hier! Geen flauw idee of ik dat volhou maar ik heb er nog steeds zin in!

13 reacties

  1. bij ons zitten de vier toch al op drie verschillende scholen 🙂
    want zo is het hé, elk kind is toch echt wel anders …
    nummer drie is blijkbaar van dezelfde leeftijd als Tuur, want zit ook in de vijfde en zal dus ook straks moeten kiezen. en daar komt wellicht een andere middelbare school aan te pas als die van zoon 1 en zoon 2 (onderling ook al verschillend) :):)
    maar wat je zegt: ze kunnen echt zelf hun plan trekken, dat maakt toch wel wat …
    wat ik wel merkte bij scholenbezoek, en ook al van vriendinnen hoorde, is dat het vaak best overweldigend is voor die 11jarigen (of 10jarigen) die ze toch nog zijn, en dat er dus beter ook niet té veel keuze is. wij deden daarom met z’n tweetjes vorig jaar al een voorselectie, zodat we uiteindelijk nog drie keuzes overhielden.
    op de opendeurdagen (toen hij in ’t zesde zat), vloog er voor hem meteen één van die drie ook alweer uit, maar ook bij hem merkten we dat het veel was … die opendeurdagen zijn ook zooo druk …
    veel succes in elk geval, en ook wat geluk, als je straks moet inbellen of online aanmelden 🙂

    1. Hey je ben terug en gelukt! Super!
      Ja, daar heb ik wel een beetje schrik voor dat het wat te druk gaat worden! Misschien dat ik hem straks ook al eens online laat kijken naar scholen dat we morgen een beetje gerichter kunnen vragen stellen en voor de opendeurdagen wil ik samen met hem idd maar max drie scholen doen ofzo. Lijkt me al moeilijk genoeg!

  2. Hier al twee middelbare school studenten en beiden op een verschillende school. De ene is techneut tot en met en startte direct op een technische school. In september is hij wel nog van school veranderd voor een ICT studierichting die pas vanaf de 3e graad wordt ingericht. Zoon twee heeft andere genen geërfd. Zit in het tweede middelbaar van de provinciale school in Leuven. Het was al een paar jaar duidelijk dat plantjes en plantjes kweken zijn passie zijn. Een redelijke afstand elke dag en lang van huis weg, maar ik heb diezelfde zoon in de lagere school nooit zo gelukkig gezien als nu.
    Ik ben ook blij dat we van begin af de keuze gemaakt hebben voor technisch onderwijs, ook al ben ik zelf het product van een strenge uniform-nonnenschool (uit de omgeving van Mechelen). En ja, ik ben nog altijd van mening dat sommige kinderen beter in een industriële wetenschappen richting starten in een technische school dan in een Stem richting in een ASO.

    Wat het met de jongste gaat worden, dat zullen we nog wel zien… maar de kans bestaat dat dat nog een andere school wordt.

    De zonen hebben mee mogen kiezen in hun school. Uiteindelijk moeten zijn daar veel van hun tijd doorbrengen.

    1. Oh maar ik ben ook van mening dat industriële wetenschappen in TSO soms echt beter is dan een Stem-richting in ASO, en ook voor andere soort richtingen, hoe vaak er leerlingen in ASO starten om daarna toch te kunnen “afzakken” terwijl ze zoveel beter gewoon ergens anders op hun talenten zouden zitten. Het is zo zonde hoeveel leerlingen ik al heb zien passeren die daardoor gewoon schoolmoe zijn, ons onderwijssysteem is daar gewoon echt helemaal niet goed in én de schotten zitten echt nog te vaak in de hoofden van de mensen! Maar niet in die van ons dus 😉 👊

  3. o ja, nog een vraagje (van toen we allerlei vragen mochten stellen :))
    wat is een silhouette cameo ?
    ik zocht wat uitleg op, maar echt helemaal goed snap ik het niet …

  4. Moeilijk, inderdaad. Wij hebben bij Maarten heel hard in functie van ‘hem’ gekozen. Maar nu gaat Lien volgend jaar gewoon mee naar dezelfde school. En dan vraag ik me soms af of we haar daar dan te moet mee doen? Langs de andere kant is het aanbod binnen een school hier wel gevarieerder dan in België, dus in theorie kan ze gemakkelijk haar eigen weg vinden.
    Ik ben er ook niet tegen om halverwege ‘t middelbaar van school te veranderen, als zou blijken dat interesses en school-aanbod te ver uit elkaar liggen. Kinderen veranderen, en vooral bij tieners vind ik het heel moeilijk om te voorspellen welke weg ze binnen een aantal jaren willen uitgaan …

    1. Ja blijft moeilijk he, maar als ze er zelf ok mee is, waarom dan niet de zelfde school laten gaan? Het is ook niet dat ze sowieso een andere school moeten kiezen he én als het aanbod groot genoeg is en ze voelt zich goed lijkt me dat gewoon heel erg leuk voor hen beiden! Nee, met veranderen zou ik ook niet inzitten, het is gewoon, net zoals huisvesting of een job, helemaal niet zo gek meer om daar gewoon een pak variabeler in te zijn tov zoveel jaren geleden!

      1. Ons Lien ziet het helemaal zitten hoor, dus tot daar in elk geval geen probleem. 😊

  5. Als juf van het zesde leerjaar vind ik het enorm fijn om te lezen dat jullie kinderen hun ding mogen doen en zelf mogen kiezen! Kunnen veel ouders een voorbeeld aan nemen, jammer genoeg…

Altijd fijn om iets te horen!