Ik ben een IT ’er, ik mag dan sociaal capabeler zijn dan heel wat van de gedoodverfde stereotypen die daarover de ronde doen, ik ben en blijf een informaticus die zich vooral heel veilig voelt achter een PC. Je zou dat op het eerste zicht misschien niet altijd zeggen want ik heb praat genoeg en problemen om aan het babbelen te geraken heb ik ook niet echt, maar vanbinnen sterf ik in nieuw gezelschap net zoveel als veel andere mensen.
De onlinewereld is daarom lekker veilig, je zit achter je scherm en van daaruit is de wereld ineens een pak toegankelijker. Ik prefereer dus eerder dokters en tandartsen met een online afsprakensysteem en restaurants met een reservatieformulier op hun website, en zal daarnaast altijd contact opnemen via mail ipv telefoon. Het is gewoon zo warm en gezellig in de comfortzone.
Zo was ik vorige week op zoek naar de prijs van 2000 A6 kleurenkopies voor een kunstproject. In plaats van online te zoeken naar contactgegevens van copycenters in en rond Mechelen en offline prijs te vragen, was ik weer mijn reinste zelve en ging ik voor de best uitziende online printdienst die ik kon vinden. Na een gevecht met het online formulier moest ik alsnog de telefoon ter hand nemen en pakte ik al mijn schroom tezamen en legde ik de situatie uit. Behulpzaam als ze zijn aan de andere kant van de lijn zou alles wel in orde komen en dat tegen een zeer scherpe prijs. Ik was dus redelijk tevreden en gaf ze 5 sterren op service. Toen ik echter na een paar dagen mijn bestelling nog niet had binnengekregen en onraad begon te ruiken, hing ik samen met Bob Marley minstens 2 uur aan de telefoon en was ik zo ver over de hitte van de Jamaicaanse zon heen, dat ik in staat was om ze offline even de les te gaan spellen, maar wist ik natuurlijk niet waar ze zaten. Zo gaat dat nu eenmaal met online diensten. Ondertussen tikte de klok genadeloos verder en kwam mijn kunstproject in het gedrang, waardoor ik één dag op voorhand dan toch gewoon op de fiets sprong naar een copycenter in de buurt. Nog geen 5 minuten later was mijn vraag beantwoord en nog geen 2 uur later kon ik mijn bestelling ophalen. De tijd drong echter om alles nog op orde te krijgen, maar met de vijf extra manschappen hier in huis krijg je al wel eens iets gedaan #hartjevoordemannenenvrouw
Inmiddels heeft de onlinedienst niet begrepen dat ik de bestelling annuleerde en zweven de offline kopies ergens in niemandsland, tussen hun adres en dat van mij, iets waar ik dus niets meer mee ben en offline zal terugzenden aangezien het online webformulier enkel een klacht van 5 woorden accepteert en ik geen zin meer heb om – ondanks het fijne zuiderse gezelschap – nogmaals een uur met de telefoon in wacht te staan. Ach, er zijn ergere dingen in het leven dan die extra grijze haren (en ik heb er al zoveel! Of dacht je echt dat mijn bruine lokken natuurlijk zijn? ;)) door pure frustratie, maar laat het een ware les voor mezelf zijn: offline is (voorlopig ;)) nog altijd zoveel beter dan online!
En omdat ik de dame van het copycenter in Mechelen wel een knuffel kon geven van blijdschap en dankbaarheid voor de hypersnelle service, maar de toog tussen ons in stond, geef ik hier graag de naam van de offline dienst! Allen daarheen! (Die van de online dienst hou ik maar wijselijk voor mezelf, ik zou niet willen dat ze nog eens een tegemoetkoming proberen te doen ;))
Haha. Herkenbaar.
Oh, en ik nu maar mezelf inprenten dat offline beter is, tot ik de volgende situatie weer tegenkom die online zoveel makkelijker lijkt te zijn 😉
Zo gaat dat. Maar wat online kan, doe ik toch ook online hoor. Geen drukte of verplaatsing.
En gelijk heb je!