Kinderfeestje tips & tricks: hoe ik het doe

dscf2689

en ik daar volledig loos in ga wat misschien wel wat overdreven is 🙂 (subtitel)

Ook al vind ik het heel vaak een beetje te druk op het moment zelf, ik plan best graag kinderfeestjes aangezien ze een beetje alles combineren wat ik fijn vind om te doen. Voor het eerste feestje was ik wel twee maanden bezig, nu bij het ondertussen tiende noem ik mezelf ‘ervaringsdeskundige’ 🙂 en pak ik het een pak projectmatiger aan.

Het is de gewoonte in huis dat de jarige s’ morgens door iedereen bezongen wordt, cakejes mee krijgt naar school en ’s avonds het eten mag kiezen, maar ook dat hij/zij een thema kiest voor zijn kindjesfeest en dat ik bijgevolg loos ga.
Van uitnodigingen, over spelletjes tot snoepzakjes gaan in dat gekozen thema. Aangezien elk kind echt wel anders is, hebben we al al een ridder-, bloemen-, paarden-, vliegtuigen-, draken-, monsters-, geocaching-, 10000 luchtballonnenfeest enz… gegeven, en heel vaak dacht ik erbij ‘nope, deze keer lukt het niet’, maar op de één of andere manier komt het altijd wel goed, net zoals alles dat eigenlijk altijd doet. De komende weken/maanden zal ik hier een aantal van de leukste feestjes oprakelen.

Wat ik al heb geleerd uit al die feestjes is dat een goede voorbereiding, strakke planning en extra hulp in huis (afhankelijk van het aantal kindjes) de boel echt makkelijker maken.

De voorbereiding begint meestal als de jarige in kwestie zelf begint over zijn/haar verjaardag, sowieso lange tijd op voorhand, want verjaren is nu eenmaal iets waar zij 364 dagen per jaar mee bezig zijn 🙂 Ondertussen heb ik een Evernote-lijstje met afvinkvakjes dat ik meestal volg:

  • Van zodra het tijd wordt: Thema & datum vastleggen
  • 3 weken op voorhand: uitnodigingen maken en uitdelen
  • 2 weken op voorhand: kleurplaten maken, knutselproject zoeken, knutselmateriaal verzamelen (nee, lukt zeker niet altijd, heel vaak is het de dag ervoor nog alle hens aan dek in de Banier :))
  • 1 week op voorhand: menu bepalen & benodigdheden toevoegen aan wekelijks winkellijstje, spel bedenken
  • dag zelf: kleurplaten afdrukken, batterij camera opladen, alles kidsproof maken, materiaal klaarzetten en snoepzakjes klaarmaken

Met een strakke planning bedoel ik dat ik het nooit op z’n beloop laat, want binnen de kortste keren kruipen er dan wel eens kinderen door het kattenluik naar de kelder (echt gebeurd!). Maar al doende leert men. Onze feestjes duren 2,5 uur, kort en krachtig dus en zijn steevast opgedeeld in een aantal schijven van 15-30 minuten. Dit is er waarschijnlijk compleet over, maar sinds die keer dat we na tien minuten elkaar aankeken en dachten: hoe gaan we de komende uren overleven, maak ik altijd een planning op. Het is nog niet gezegd dat we die slaafs volgen (plannen zijn er immers om gewijzigd te worden) maar het is alvast een leidraad:

  • 00:00 begin
  • 00:15 groepsfoto (ik druk die af en geef hem mee als aandenken)
  • 00:30 spel (vaak een soort zoektocht)
  • 01:00 knutselen (in thema)
  • 01:30 eten
  • 02:00 kadootjes
  • 02:15 spelen
  • 02:30 einde

Ik leg altijd kleurpotloden en kleurplaten (in thema – google afbeeldingen zoeken op kleurplaat en thema, vind je er niet onmiddellijk, zoek dan op thema en stel bij kleur zwart/wit en bij type lijntekening in) klaar zodat kindjes bij binnenkomst onmiddellijk iets te doen hebben of ze zich hiermee kunnen terugtrekken wanneer het een beetje te druk is.

We geven onze feestjes meestal niet meer op woensdagnamiddag van 14:00 tot 17:00, maar passen de feestjes in wanneer ze het best voor ons uitkomen, dat kan bijvoorbeeld op een weekendochtend zijn van 10:30 tem 13:00 of een keer na school van 17:00 tem 19:30. Als je nu eenmaal zelf een drukke agenda hebt, wordt het gewoon zo makkelijker te organiseren en doorboort zo een feestje niet meteen je hele dag.

Meestal nodigen ze hier 10 kindjes uit, we waren nl te laat met het beseffen dat de leeftijd ook kan doorgaan als kinderaantal en kom er dan maar eens van terug 🙂 maar het is al gebeurd dat ze er gewoon niet meer dan vijf wouden uitnodigen of net veel meer en dat we het niet over ons hart kregen om ze een stevige halt toe te roepen. Met vijf/zes extra lukt het ons wel alleen, maar met 10 of meer is extra hulp gewoon echt heel erg handig. Soms komt er een lieve vriendin, maar vaak is de vaste babysit van dienst.

En eens het feestje begint en de boel op stelten staat, je je afvraagt waarom je dit weeral doet en je aan de dafalgan of het glas wijn erna zit te denken, kijk naar dat stralende gezicht van de jarige. Daar in dat gezicht lees je alles ❤

5 reacties

  1. Super idee om zo’n strakke planning te hebben bij een kinderfeestje. Mijn kinderen zijn er nog wat te jong voor (bijna 4 en net 1). Ik hoop de kinderfeestjes pas vanaf het 1ste leerjaar te beginnen, want *stress* zoveel andere kinderen in mijn huis. Maar als ik jouw tips lees, heb ik er al wel zin in. Ik gok dat het eerste feestje bij ons in een Star Wars thema zal zijn…

    1. Ohja echt, een planning is het redmiddel bij kinderfeestjes tenzij je het inderdaad niet erg vindt dat je huis een eigen leven gaat leiden 😉 er zijn er die het helemaal los kunnen laten, maar ik ben zelf toch zo niet helemaal.

      1. Ik ben ook nogal van het controlerende type… 🙂 dus ik ben helemaal pro planning. Met Star Wars kan je idd leuke dingen doen. Er staan al ideetjes op mijn Pinterest! Mss kan je eens een ballonnetje oplaten bij je kinderen… 😉

      2. Ja ik was het daarstraks ook al aan het denken dat ik dat eens kon voorstellen 😂😂

Altijd fijn om iets te horen!